PENDEKATAN ERGONOMIK TANGANI CABRAN BEKERJA NORMA BAHARU

Prosedur operasi standard (SOP) membabitkan sektor industri di negara ini dibangunkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dengan nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) adalah sebagai langkah keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.

Laporan KKM menjelaskan gelombang ketiga pandemik COVID-19 di negara ini, sebahagian besarnya disumbang jangkitan tempat kerja. Ini dapat dilihat pada pertambahan drastik kluster tempat kerja dengan nilai kes melebihi 60 peratus.

Seawal Disember tahun lalu, kerajaan mulai agresif melakukan saringan kepada pekerja asing. Operasi pemeriksaan tempat kerja secara mengejut juga dilakukan bagi mengenal pasti premis industri tidak mengikut langkah pencegahan disyorkan.

Ergonomik ditakrifkan sebagai suatu bidang saintifik mengkaji dan memahami saling hubung manusia dengan persekitaran sistem kerja merangkumi fizikal, kognitif, psikososial dan organisasi.

Kupasan lanjut, klik pautan berikut: https://www.bharian.com.my/kolumnis/2021/02/786296/pendekatan-ergonomik-tangani-cabaran-bekerja-norma-baharu

Leave a comment